lördag 18 maj 2013

Baksidan V

Fortsättning på vår baksida.
Alla fönster är på plats,... tack kompis Anders Ädel..
Tyvärr blir det oftast bilder då solen gått ned bakom träden.
Det är vid den tiden på kvällen då det är dags att plocka ihop och jag
har tid att plocka fram kameran.
Huset börjar ta den form vi tidigare skissat fram..
Jag använder pappa Henrys gamla vinkelhake för att
rita ut spår att kapa mot för montage av fönsterbleck.
Dessa smygbrädor är ganska tråkiga att göra.
Många moment. Mycket mäta, klyva, kapa etc..
Spåret färdigkapat.
Därefter måste jag kapa spår i själva foderbrädan.
(det gäller att kapa någon tiondel under strecket för att det skall bli perfekt)
 
Smyg, foder samt bleck på plats.
Det som återstår är mjukfog samt målningsfix.. 
Ännu ett fönster färdigt utvändigt.
Det som är kvar på baksidan är bl.a ny takfotsbräda samt ny hängränna/stuprör
och målning av takfot.
 Ny dragning av vatten är på G.
Därför avvaktar jag med att regla klart vår altan.
Vit sparkbräda under altandörr monterad.
 Jag har målat om de flesta ytor med Beckers Utevit ytterligare en gång..
Extremt lättstruken färg.
 
  Vi har beslutsångest betr. val av altangolv.
Det kommer dock att bli någon form av "rillat".
Hörn mor sydväst!
Kommande bilder blir nog fortsättning på altanen.
Altan-sarg som blir tre vita horisontella 22x95 med 6 mm distans mm.
(more to come)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar