torsdag 22 november 2012

Insida Vita Huset IV

Nu börjar jag snart se slutet på detta mellanrums renovering!
En liten milstolpe då detta är det första av tot 14 fönster
som nu invändigt är färdigställt med smygar, foder samt fönsterbräda.
Vår egen design av "gammaldags" variant med stående allmogefoder. 
Det svåraste i det hela var att fräsa de två genomgående genomsläppsspåren.
Jag måste träna in en bättre teknik inför återstående 13 fönster!
Min kära sambo tyckte "halvblank" var för blank.
Hon har oftast rätt!, även denna gång..
Vi får se om hon gör ett inlägg kring detta fönster då det
är färdigpysslat med gardiner, lampa/lampor/blommor.
http://mariemarang.blogspot.se
Jag har målat om allt en sista gång med
Beckers Elegant Lackfärg Aqua Antikvit Matt (10).
Grymt nöjd med färgen. Lättmålad, täcker bra, flyter ut fint.
Tack igen Patrik på XL-Bygg Fresks Sundsvall!
Mycket underjobb bakom salning som tyvärr inte syns.
Tidigare fönster var 1000x1300, detta är 900x1300
vilket innebar lite "FIX!"
 Ommålat en fjärde gång med Beckers Anitik Matt.
Överkant fönsterbräda fräst med profil som överenstämmer med Elit-fönsters allmogekant.
Underkant är en enkel 45-gradersfas.
Detta för att brädans tjocklek skall kännas lagomt lagom.
Tack Ken för lån av fräs och stål! 
 Jag tänker införskaffa en egen överhandsfräs.
Jag vill ha den bästa, vet inte om jag har råd just nu. Vi får se..
 Det som vi inte är på det klara med ännu är golvsockel.
Jag skall besöka en närliggande såg i morgon och hoppas finna den där.
More to come!


2 kommentarer:

  1. Nu är det perfekt! Färgens glans är SUPER!
    Love it!
    Mary

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Skulle du vilja dela med dig de här bilderna på byggforumet Byggla? :-)
    I så fall kan jag skicka en liten present.

    Hör av dig så berättar jag mer, helgi@byggla.se

    Vänliga hälsningar
    Helgi

    SvaraRadera