torsdag 7 juli 2016

2016-07-07 Falsat tak III

Riktigt sakta framåt!
 Taket är inte helt plant. 54 år har satt sin prägel!
Ny takfotsbräda är helt rak i linje enl. "snöre".
Där efter klyver jag in salnings-ribb på- och mellan takstolar. 
 Första tak-plywood-skivan på plats, 12x600x2400.
Tack Johan på Beijer Bygg Sundsvall!
 Andra skivan, limmad i längsgående spont!
Tredje skivan!
 Förskjuten skarv, limmad i fals.
Jag har provhoppat på skivorna!
Stabilt enl. "Beijer Bygg"!
 45x45, ihop-tvingade. 
Detta för att inte vrida sig mer än nödvändigt innan montage!
 Takskivor ihop-packade av kära sambon!
 Snöre på distans 1800 (tre skivors bredd) från takfotsbräda.
Detta för att väga/mäta in takets ojämnheter!
 Skarv nr 1 på 22x145 takfotsbräda!
 Skarv nr 2 på 22x145 takfotsbräda!
Alla skarvar är på baksida limmade (två komponent epoxi) 
samt ihop-skruvade med skruvplåtar!
 Det kommer bli förjävligt plant och fint.
Tyvärr extremt mycket jobb.
Varje salningsribb är inmätt i varje ände per millimeter och klyvd där efter.
 Pil pekar på vänster skruv som håller inmätningssnöret!  
Skarvar "röda pilar" (alla limmade med Casco trälim)
"blå pilar" inmätta skruv-infästnings-linjer!
-
Jag är brandflygsansvarig denna vecka!
Inte bra då jag har mycket jobb med mitt tak.
Det har också blåst stormvindar de senaste dagarna!
(more to come)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar