söndag 24 juli 2016

2016-07-24 Falsat tak VI

Snart är underarbetet klart.
Extremt mycket jobb!
Långa dagar...
 Mycket fix kring skorsten.
 Bort med krage, gammalt bruk, några nya underbrädor mm.
 Baksida skorsten mot nock.
Den nya nock-linjen blir perfekt!
 En rad skivor kvar innan nock på framsidans södra del.
 Tak-skivorna livar jämns med vindskivorna.
 Sakta framåt!
 Farstukvist-taket måste "bakvänt" anpassas mot huvudtakets nya plywood-skivor!
Jag spänner upp lina mot dess nock för att kunna 
skära bort onödig takpapp!
 Denna linje kommer jag också linjera upp takskivorna mot!
 Gammalt hederligt "stek-snöre".
Tack Marié!
 Tak-nocks-linje..
 Snart klart kring skorsten!
 Påbörjan takskivor mot farstukvist!
Mycket mätande!
 Jag ser "slutet", även om det är en bit bort!
  Bra väder!
Hade varit kul att ligga på en badstrand i stället!
 Cirrocumulus floccus!
Vackra höga sommarmoln (i flock)!
 Snart förbi farstukvist-nocken!
 Jag har legat vaken en del kring problematiken då takskivor från
"vänster" = Söder skall möta takskivor från "höger" = Norr.
Jag började ju i var ände och hade två alternativ.
Antingen köra på och hoppas att det skulle liva hyfsat.
Eller, börja i nock och bygga skivorna nedåt "bakvänt" för att få det
hela i linje! 
 Jag valde alternativ 1.
Jag hade tur, det blev väl en diff på ca 3 mm som lätt kunde fixas till.
God Natt!

2 kommentarer:

  1. Vad du kämpar lillebror! Hoppas du får lite ledigt någon dag på stranden. Det blir toppenkul att se taket när det är färdigt.
    Kramar Anna

    SvaraRadera